Az E-mail küldés technikai oldala
Az e-mail küldés technikai oldala elég régi találmány. Anno amikor megalkották, nem terveztek bele olyan elemeket, amivel 100%-os biztonsággal lehetne tudni azt, hogy egy elküldött levél célba ért-e, valamint a címzettje elolvasta-e. Vannak különböző kiegészítő szolgáltatások, amelyek kisebb-nagyobb sikerrel próbálnak erre megoldással szolgálni, de azok is csak a lehetőségek egy részét fedik le. Elsősorban hírlevélküldő szoftverek alkalmazzák azt a technikát, hogy a levélbe beletesznek egy olyan elemet, aminek a megtekintése jelzést ad a szoftvernek, de normál levelezőprogramoknál ilyen lehetőség nincs. Néhány levelezőprogramban be lehet állítani egy kézbesítési visszaigazolás kérést, de az is a fogadó oldal levelezőprogramján múlik, hogy küld-e
ilyet a feladónak.
Ilyen megoldások nélkül is úgy van kitalálva a levelezés, hogy nem veszik el nyomtalanul email. A feladó elküldi az emailt a levelezőprogramjából a saját levelezőszerverének, ami aztán próbálja a címzett levelezőszerverének átadni a levelet, hogy onnan majd letölthesse a címzett levelezőprogramja. Normál esetben ez a folyamat csak pár másodpercet vesz igénybe, de a szabványok szerint maximum egy héten belül kézbesített email még normálisnak tekinthető. Persze a mai rohanó világban ez már furcsának hangzik, de a valóságban az történik, hogy ha a feladó levelezőszervere nem tudja azonnal átadni a levelet a címzett levelezőszerverének, akkor rendszeresen újrapróbálkozik ezzel. Ha 1 napon belül sem sikerül, akkor küld egy értesítést a feladónak, de ez nem hibaüzenet, csupán tájékoztató a folyamatban levő kézbesítésről. Ezt a tájékoztatást 24 óránként megismétli. Ha eltelt 1 hét, és még mindig nem sikerült kézbesíteni a levelet, akkor nem kísérletezik tovább, értesíti a
feladót a végleges sikertelenségről. Ezek az értesítések „Mailer Daemon” vagy „Mail delivery subsystem”, vagy valami hasonló feladóval generálódnak. A lényeg, hogy a feladó értesül a sikertelenségről a saját levelezőszervere által.
Mire van szükség a vizsgálathoz
A felügyeletünk alatt levő levelezőszervereknél a naplókból pontos információkat tudunk adni egy-egy levél útjáról és sorsáról. Mivel nagy a zaj, sok információ közül kell kikeresni egy-egy levélre vonatkozó bejegyzéseket, ezért az utánanézéshez szükség van:
- a feladó email címére (nem a nevére, hanem az email címre)
- a címzett email címére (itt sem a név, hanem az email cím szükséges)
- a küldés minél pontosabb időpontjára (legalább órára pontosan)
Lehetséges eredmények
A vizsgálatnak legtöbb esetben háromféle eredménye lehet:
- meg tudjuk mondani, hogy a címzett levelezőszervere mikor és milyen
visszaigazolt azonosítóval vette át a levelet kézbesítésre. Ekkor a címzett levelezési szolgáltatójához lehet fordulni ezzel az információval,
ők tudnak bővebb tájékoztatást adni arról, hogy az átvétel után mi történt
az emaillel. - ha a címzett levelezőszervere elutasította a levél átvételét, akkor ha szerepel a hibaüzenetben az ok megjelölése, akkor ezt tudjuk megmondani. Ez megegyezik azzal, amit a levelezőszerver Mailer Daemon feladóval már elküldött a feladónak is.
- ha a címzett levelezőszervere elérhetetlen, akkor ezt is tudjuk jelezni.Ez lehet a címzett helytelen DNS beállítása miatt, vagy a címzettszerverének meghibásodása miatt is, vagy akár direkt korlátozás miatt: előfordulhat, hogy a címzett levelezőszerverének a tűzfala blokkolja akapcsolatot. Ezt tudjuk tesztelni és jelezni, de megoldani csak a címzettszolgáltatója. Okot nem szoktunk szolgáltatni a direkt tiltásra, ügyfeleinket nem engedjük kéretlen leveleket küldeni, valamint az összes levelezőszerverünket óránként ellenőrizzük százas nagyságrendű feketelista szolgáltató adatbázisában és időben beavatkozunk, ha szükséges lenne.